Tuesday 20 October 2015

TIPS KETIKA JEREBU


Jerebu?

JEREBU.... JEREBU... JEREBU... TENSION JE RASA KAN BILA BANGUN PAGI-PAGI SELAK LANGSIR NAK HIRUP UDARA SEGAR & NAK TENGOK KEINDAHAN ALAM DAH DIPENUHI DEBU TEBAL. KALAU SAMAR SEBAB KABUS TAKPELAH JUGAK. FEFEELING LONDON LAH SIKIT KAN..HEHEHEHE


Ok. Arini tetiba rasa nak cerita pasal jerebu. Bukan apa.. Rasanya kali inilah jerebu yang paling teruk dan PALING LAMA dalam sejarah negara kita. Kesian kita kan? Bukan salah negara kita.. Tapi disebabkan duk sebelah je dengan negara seberang, kita yang kena tempias. Teruk plak tuh. Ujian dari Allah juga ni.. 


Tahap IPU Jerebu

Disebabkan jerebu ini terlalu lama kat negara kita, makanya arini saya nak cerita tips yang korang boleh amalkan sepanjang jerebu ni. Tips ni macam dah cliche je kan.. Macam dah biasa dengar je dalam berita, dalam iklan tv dan pakcik google pun bagi info juga. Tapi tips saya ni adalah dari amalan harian saya. So Alhamdulillah kesihatan terjaga dengan izinNya.



TIPS KETIKA MENGHADAPI JEREBU



❄️ Minum air masak 3LITER tanpa miss. Kalau tak dapat pun, mesti at least 2.5liter ke atas untuk flush debu & kekotoran yang masuk dalam badan kita. Ini saya memang selalu amalkan kecuali kalau banyak sangat aktiviti kat luar memang kekadang terlepas. 

Mask yang paling bagus ialah N95

❄️ Keluar rumah bila perlu sahaja. Macam saya hanya keluar rumah bila nak pos barang, beli barang dapur, jumpa client atau mesyuarat sahaja. Dah keluar saya akan pakai mask. Rimas sikit tapi kesihatan comes first. πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»

❄️ Pasang kipas atau penghawa dingin atau cooling air (jika ada) bagi mengeluarkan udara kotor yang terperangkap dalam rumah. Macam saya hanya pasang kipas. Lain-lain tak mampu dek non..hehehe

❄️ Tutup rapat pintu, tingkap / sliding door untuk elakkan udara kotor dari luar masuk ke dalam rumah

❄️ Amalkan kebersihan dari segi pakaian & kebersihan diri sepanjang masa. Sebab jerebu ni menempek kat pakaian kita tak kira masa. Nak-nak kalau kita keluar rumah kan.


Makanan yang baik ketika jerebu

❄️ Buat senaman ringan di dalam rumah (Yang ni saya tak buat sebab malas).hahaha. Tapi better korang buat ok? Jangan tiru kemalasan saya walaupun peralatan tersedia..ngeeee

❄️ Amalkan pengambilan supplemen dalam diet harian. Rasanya ramai yang tak buat yang ni. Berkira sikit untuk keluar duit beli supplemen kan..huhu. Untuk saya, saya memang wajib ambil CMD setiap hari without fail. Kalau ter miss pun sehari dua aje sebab outstation. Kemudian saya amalkan pengambilan POMESTEEN, sebab ianya agen antioksidan yang sangat bagus sepanjang saya ambil. Antioksidan ni perlu ye untuk neutralkan radikal bebas dalam badan. Satu lagi yang boleh diambil ialah vitamin C. Vitamin C sangat perlu ketika jerebu untuk ketahanan badan kita melawan penyakit seperti selsema, batuk etc. Banyak vitamin C di pasaran, tapi sejauh mana keberkesanannya? Saya syorkan Absorbent C. Trust me Absorbent C lain dari yang lain. Tak caya boleh tengok video dalam entry sebelum ni


KEBAIKAN ABSORBENT C πŸ‘‰πŸΌπŸ‘‰πŸΌπŸ‘‰πŸΌπŸ‘‰πŸΌ KLIK SINI
POMESTEEN TERBAIK πŸ‘‰πŸΌπŸ‘‰πŸΌπŸ‘‰πŸΌπŸ‘‰πŸΌ KLIK SINI
CMD UNTUK KESIHATAN SEISI KELUARGA πŸ‘‰πŸΌπŸ‘‰πŸΌπŸ‘‰πŸΌπŸ‘‰πŸΌ KLIK SINI



Ops sebelum saya lupa, musim jerebu ni elakkan jemur pakaian di luar ye. Takut jerebu tu melekat kat pakaian dah jadi kotor plak kan. 


Ini jelah kot yang saya buat ketika jerebu ni. Hari biasa pun buat macam ni juga cumanya kalau musim jerebu ni perlukan extra cara gitu kan..hehehe. Sekarang ni ramai whatsapp saya nak order Absorbent C, agaknya sebabnya jerebu lah kot. So jaga diri sendiri & keluarga kita ok? 

Kalau nak order supplemen superb duperb best tu, macam biasalah ye.. Text ajerrr saya asap (as soon as possible bukan asap jerebu tau..πŸ˜…)

Ok chow dulu yerk. Moga artikel ni bermanfaat untuk korang ye. Jom amalkan doa ketika cuaca buruk ni ye. Semoga Allah mendengar permintaan kita. Aamiin


Doa untuk diamalkan

PM / Whatsapp : 016-9450506
Emel : wfws1505@gmail.com
Instagram : bywafaz


~XOXO~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...