Friday 9 January 2015

TIPS KURUS UNTUK WANITA SELEPAS BERSALIN






ENTRY KALI NI MESTI RAMAI YANG TERUJA. YELAH SIAPA TAK NAK KURUS KAN? I MEAN, BUKAN KURUS KERING TU, TAPI NAK SLIM CANTIK. KALAU BOLEH NAK MCM ROZITA CHE WAN. BODY IDAMAN WANITA-WANITA MASA KINI. TAPI BUKAN SENANG NAK DAPAT KAN? KHUSUSNYA BAGI WANITA SELEPAS BERSALIN. FUHH!!! MEMANG BERCINTA NAK DAPAT BODY YANG CANTIK SEPERTI ZAMAN ANAK DARA. SELALU SAYA DENGAR KELUHAN DARIPADA IBU-IBU YANG TERINGIN SGT NAK KEMBALIKAN BENTUK BADAN YANG SLIM. ADA YANG BERUNTUNG BADAN KEKAL CANTIK WALAUPUN TAK PERLU BERPANTANG SGT. 


Say No to DIET tak sihat!

Untuk entry kali ini, saya nak share kan tips untuk slim dan langsing. Tapi tak perlu pantang makan. Hah??? Bestnyerrr!!! Of course berita gumbira double triple untuk yang gile2 nak kurus tu kan..hihihi.. Cuma kamu kamu kamu perlukan sedikit sahaja kegigihan. Sedikit je tau! Lately banyak saya nampak orang yang follow diet atkins. Siap ada group FB dan Whatsapp untuk menggalakkan mereka yang bermasalah berat badan mencapai berat badan yang diidamkan. Tapi khabarnya diet Atkins banyak pantang larangnya kan? Kalau uolss mmg mengikuti diet tersebut, syabas diucapkan. Memang berkesan cuma banyaklah pantang makan yang mana saya pun susah juga nak skip tu, especially buah-buahan. Sebab saya memang penggemar tegar buah-buahan. Campaklah buah apapun, saya memang makan.. Kalau zaman kerja dulu, gigih waktu lunch hour pergi Chow Kit tu beli buah banyak2 yang fresh2. Beberapa hari dah habis dah..hihihihi.





Ok. Jom saya share kan tips untuk kembalikan tubuh menawan langsing. Niatkan kerana Allah dan untuk tatapan suami tersayang ye..:).. Tips ni saya rujuk dengan ibu beranak 4 tapi badan beliau memang seperti anak dara. Dan pastinya beliau kelihatan seperti berusia awal 20 an. Hakikatnya beliau telah menjangkau 33 tahun pada 2015 ini. Ini adalah rutin beliau setiap kali selepas bersalin. Beliau berjaya menurunkan berat almost 30kg dalam masa 6 bulan. Best kan?



TIPS KURUS SELEPAS BERSALIN



1) JANGAN SKIP WAKTU MAKAN UTAMA (breakfast, lunch dan dinner). Paling penting adalah waktu breakfast tu. TETAPI seeloknya elakkan memakan yang kalori tinggi spt mihun, nasi lemak, roti canai etc. Tetapi sebaiknya gantikan dengan nestum / biskut oatmeal, kuih 2 keping, air milo / tea tanpa gula (gula bole digantikan dengan madu) dan segelas susu. Jika tidak boleh minum susu, saya syorkan minum segelas FOREVER LITE ULTRA. Sangat bagus untuk mereka yang ingin kenyang dalam tempoh yang lama. Boleh dapatkan daripada saya ye.

2) Ambail healthy snack antara waktu breakfast dan lunch. Dulu saya selalu ingat snack tu adalah makanan segera atau biskut, roti cmtu. Tetapi sebenarnya lebih elok jika kita ambil buah2an pelbagai warna. 3-5 warna / jenis. Masih lapar juga? Boleh bancuh segelas FOREVER LITE ULTRA yang berperisa vanila / coklat.

3) Banyakkan minum air suam / air mineral. Minumlah segelas sebelum makan tengah hari atau malam untuk elakkan nafsu makan bergelora tu kan. Nanti nak makan banyak pun x lalu. Lagi syok kalau dapat minum air suam2 panas cmtu. Ni mmg feveret saya. Tak puas! Nikmat amat!

4) Selalu masalah ramai orang ialah bahagian perut yang menggeleber dan buncit. Kita boleh buat senaman ringkas, contohnya sit up. Memang mcm malas kan tapi sebenarnya nak tunggu result dia tak lama pun. Konsisten buat pasti nampak perubahan. Lagi satu, after mandi, boleh sapukan lotion panas untuk burn lemak spt lotion pati halia dan sbg. Sapu 3x sehari Insyallah sangat2 membantu.

5) Bagi ibu-ibu yang menyusukan bayi memang sangat beruntung kerana penyusuan ibu yang efektif sangat2 membantu dalam mengembalikan susuk tubuh asal ibu2. Kajian menunjukkan ibu2 boleh membakar kalori 300 - 500 kcal setiap hari hasil dari penyusuan shj! No wonder la ibu2 yang menyusu cepat lapar kan? hihihi. Tapi kalau lapar back to tips no 2 tu ye..

6) JANGAN ambil sebarang pil pelangsing takut effect pd kesihatan ibu dan bayi dalam jangka panjang. Sebaiknya gantikan dengan supplemen yang baik tetapi sangat membantu dalam proses penurunan berat badan. Carilah supplemen yang ada konsep BAKAR, BUANG & BINA. Di sini, saya syorkan supplemen yang sangat berkesan tapi dengan harga yang sangat reasonable iaitu ARCTIC FISH OIL, WEIGHT LOSS FIBER @ ALOE VERA GEL, FOREVER LITE ULTRA. Bagi yang beli dengan saya, saya akan guide kan dengan cara yang betul ye.

Set Kurus Forever Living


7) Makan ikut kiraan kalori. Ada aplikasi kiraan kalori jika anda gunakan smart phone. Nanti bolehla download dalam playstore atau appstore ye. Bagi wanita, jumlah kalori adalah lebih kurang 1600kcal shj diperlukan oleh badan. Dah berapa jumlah kalori hari ini kita ambil? ;)


Satu lagi saya nk share kalau kita skip makanan tertentu atau dengan kata lain hard core diet, kesannya sangat tak elok ye. Yang ni let's pic talks! :)

Amalkan gaya pemakanan yang sihat



Inilah perkongsian ikhlas saya. Khas untuk ibu2 dan boleh juga diamalkan oleh dara pingitan ye. Ambil yang mana relevant shj. 



NO MALAS2 OK! NAK CANTIK SLIM MESTILAH KENA RAJIN BANYAK! 


Bagi yang nak consume supplemen khas untuk penurunan berat badan,

BOLEH WHATSAPP 016-9450506
FOREVER LIVING ID : 600000316541

~ XOXO~

2 comments:

  1. tips2 nie bagus....mmg bagus n boleh cepat kurus kalau makan buah2an... :)

    ReplyDelete
  2. Penulisan yang baik. Blog pun cantik. Hehe btw, boleh ke blog saya untuk info-info kekal cantik dan slim-melim.

    >>> Kurus & Sihat Semula Jadi!<<<

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...